rss
twitter
    Find out what I'm doing, Follow Me :)

bErBINCAng berSamA-SamA

Monday 21 March 2011

Hari Pertama Berpraktikum

21 Mac 2011, hari ini merupakan hari pertama aku bepraktikum di SK Seri Penanti. Dalam tidak sedar aku sudah memasuki tahun ketiga di institut perguruan. Banyak suka duka yang aku tempuhi sepanjang tempoh ini. walaubagaimanapun semua itu merupakan asam garam kehidupan.

Pada pukul 7pagi aku bertolak ke sekolah dengan menaiki motosikal bersama rakan sekelas tersayang(Yaya). Terdapat pelbagai perasaan sepanjang perjalanan ke sekolah. Kadang-kadang rasa seperti tidak percaya dimana kami akan mengajar murid-murid sebenar.

Setelah sampai disekolah kami terus mendaftarkan diri di pejabat. Disana kami berjumpa rakan semaktab yang mempunyai option yang berbeza seramai 10 orang termasuk kami.

Seterusnya kami mengikuti perhimpuanan mingguan yang diadakan. Waktu ini jari aku sejuk, nasib baik tidak beku. ini semua disebabkan perasaan menggelabah kerana ianya merupakan hari pertama aku di Sk Seri penanti dan aku juga terfikir mampukah aku menggalas tanggungjawab seorang guru. Setelah mengikuti perhimpuanan kmi bersurai dan terus ke bilik mesyuarat untuk diberikan taklimat berkaitan sekolah dan pembahagian jadual kelas.

Setelah mendapat jadual kelas kami terus mencari guru pembimbing kami untuk mendapatkan info berkaitan dengan subjek PSV, alhmdulillah beliau memberikan kerjasama dan banyak membantu kami.

Harapan agar esok dan hari-hari mendatang aku dapat menagajar dengan baik, dapat mengawal kelas, dapat memenangi hati pelajar, dapat bersabar dengan kerenah pelajar dalam erti kata lain aku dapat menjadi guru yang baik untuk anak bangsa. Insyaallah. =)

:Chayok!:

No comments:

Post a Comment